نکات مهم ماهرانه تعمیر کولر گازی در مؤسسات رسمی پیشرو
نوشته شده توسط:ثقصث قفثصص در | ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ | ۰ دیدگاهفراگیری ماهرانه تعمیرات ای سی یو در مؤسسات رسمی پیشرفته
ecu چیست ؟
فراگیری درست کردن ECU
این مقاله در مورد آموزش تعمیر ecu و روش های یادگیری آن است.و موسسه پارسه به خوبی این دوره ها را امورش میدهد.
با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیلهای امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل بهوجود آمدند. ECU یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی است که نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. بهدلیل وظیفه مهم این قطعه قصد داریم که بیشتر با آن آشنا شده و با وظایف و چگونگی عملکرد آن و همچنین شرکتهای معروف سازنده ECU آشنا شویم.
ECU با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجیها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ... اعمال میکند. سنسورهای کیتهای انژکتوری مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ECU بهتر میتواند شرایط موتور را درک کند.
از جمله سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از:
سنسور دور یا
RPM
سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
سنسور دریچه گاز یا TPS
سنسور دمای
آب یا CTS
سنسور دمای هوا ATS
سنسور اکسیژن یا لاندا
سنسور ضربه
این قطعه یک میکرو کامپیوتر است که به کمک سنسورها و با تعیین شرایط لحظهای موتور به یک سری عمل کننده یا فرمانبرهای نصب شده بر روی موتور فرمان دهد تا از این طریق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهمسازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندرها تامین کند. این میکروکامپیوتر نیز مانند دیگر همنوعان خود شامل CPU، حافظه و برنامهریز است.
در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است:
حافظه موقت:
این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین میرود اما مجددآ قابل استحصال است. به
روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize میگویند.
حافظه موقت
شناسایی استپ موتور، دندهها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظهای برای تنظیمات
لحظهای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور
است.
تذکر: اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و
خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامترهای لحظهای موتور بد کار
میکند:
جدا کردن کابل باطری بیش از 15 دقیقه
جدا کردن سوکت های ECU بیش از
15 دقیقه
جدا کردن سوکت رله دوبل در خودروهای غیر مولتیپلکس و سوکتهای BSM در
خوردوهای مولتیپلکس بیش از 15 دقیقه
در چنین حالتی باید خودرودوباره تجدید
حافظه شود. در این حالت خودرو سکتههای بیدلیل و نابههنگام نموده و در هنگام
تعویض دنده و به خصوص در هنگام معکوس کشیدن راننده احساس میکند که خودرو لحضهای
دچار مکث میشود. البته این در خودرو های نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید
حافظه ECU کاملآ مفید خواهد بود.
کمپرسور اورلد کند. خروجی و ورودی دستگاه نباید پوشانیده شوند.
موسسه پارسه موسسه پارسه در زمینه نصب وتعمیر کولر گازی پکیج و تعمیرات اسپیلت فعالیت دارد.درهمین راستا موسسه پارسه دوره های آموزش تعمیر پکیج به بهترین شکل برگزارمیکند
آماده
سازی و نصب لوله ها
ابتدا فاصله بین یونیت خارجی و داخلی را به دقت اندازه گیری کنید. می توانید اول
روی دیوارها را با استفاده از مداد و خط کش، خط کشی کرده و سپس با قراردادن متر روی
خطوط کشیده شده که مشخص کننده محل عبور لوله ها می باشند، فاصله های غیر مستقیم را
اندازه گیری کنید.
در هنگام برش لوله 10% بیشتر از فاصله
اندازه گیری شده لوله را برش دهید.
لوله را با زاویه صفر
درجه ببرید. برش زاویه دار، محدب و یا مقعر باعث بروز نشتی گاز مبرد خواهد
شد.
از لوله بر دیسکی در خصوص برش لوله های مسی استفاده
کنید. استفاده از اره آهن بر برای برش لوله علاوه بر دندانه دار شدن مقطع لوله باعث
نفوذ براده و پلیسه داخل لوله می شود. لازم بذکر است هنگام استفاده از لوله بر
دیسکی از روغن استفاده نکنید.
از ابزار مناسب جهت بر طرف
کردن پلیسه در مقطع لوله استفاده کنید . حتما مطمئن شوید که پلیسه داخل لوله نفوذ
نکند. جهت پرهیز از نفوذ پلیسه در زمان پلیسه گیری لوله را سر پایین بگیرید و یا با
پر کردن لوله با یک پارچه تمیز پلیسه گیری را انجام دهید و سپس پارچ را با حتیاط و
به صورت سر پایین خارج کنید.
هشدار :
در صورت نفوذ پلیسه و لراده لوله مسی در داخل سیستم
کمپرسور و سایر قطعات موجود در مدار تبرید، دستگاه دچار مشکل اساسی خواهد شد. وجود
پلیسه سر لوله ها باعث نشت گاز خواهد شد.
پس از بریدن لوله و
برطرف کردن پلیسه داخلی، ابتدا مهره برنجی را از لوله رد کرده و سپس توسط لاله کن،
سر لوله را لاله کنید.
نکته:
میزان بیرون آمدگی لوله از سطح قالب ابزار حدود 0/5
میلیمتر برای R22 می باشد.
برای اطمینان از عدم نشتی باید سر
لوله یکنواخت، صاف و بدون ترک باشد.
در صورت استفاده از گاز
R 410a برای لاله زنی از ابزار مخصوص استفاده شود.
ابزار
معمولی
بر حسب میلیمتر ابزار
مخصوص
بر حسب میلیمتر DIAMETER OF
TUBE
1/5 - 1 0/5 - 0 6/35 ( 1/4 اینچ
)
1/5 - 1 0/5 - 0 19/05 ( 3/4 اینچ
)
برای اتصال بهتر، مهره را روی لوله زبانه دار بطور مستقیم
قرار دهید و در لحظه اول مهره اتصال را بدون فشار ببندید تا کامل جفت
شوند.
پس از سفت کردن مهره توسط دست به کمک دو آچار معمولی و
آچار ترک مهره را سفت کنید.
مطمئن شوید قبل از بستن مهره
اتصال، محل مشخص شده با گریس مخصوص کاملا چرب شده باشد، زیرا باعث جلوگیری از نشت
گاز می شود.
در جدول زیر مقدار نیروی لازم جهت سفت کردن مهره
نشان داده شده است.
قطر مهره 6 پر
( MM ) نیروی سفت کردن
مهره
( N-M )
6 20 –
15
10 35 – 31
12 55 –
50
16 65 – 60
تذکرات مهم :
در ابتدای لوله های ارتباطی یونیت داخلی و سپس یونیت خارجی را وصل
کنید.
قبل از زبانه کشی لوله، مهره اتصال را فراموش
نکنید.
مجموعه لوله را از قسمت اتصالی به یونیت داخلی تا
قسمتی که وارد سوراخ دیوار می شود بصورت کامل نوار پیچ کنید.
حداکثر طول مجاز لوله بصورت افقی بین یونیت خارجی و داخلی 10 متر می
باشد.
حداکثر ارتفاع مجاز لوله بصورت عمودی بین دو یونیت
داخلی و خارجی 5 متر می باشد.
}
نظرات
ارسال نظر